I don't have the luxury to write on this blog - However, these are the collections of my thoughts at one point or another.

Friday, July 17, 2009

On Meningkatkan Integriti SPRM

Kematian Teoh memang mengejutkan banyak pihak. Kematian beliau sejurus selepas berhadapan dengan sesi soal siasat SPRM telah menimbulkan banyak persoalan dan tanda tanya. Saya sebenarnya tidak berhasrat utk memberikan komentar tentang kes kematian Teoh, tetapi saya ingin menarik perhatian pembaca tentang tindakan2 SPRM yang kelihatan lebih cenderung 'menyerang' anggota2 PR.

Pada asalnya saya amat menyambut baik penubuhan SPRM untuk menggantikan BPR atas inisiatif Pak Lah beberapa bulan yang lalu. Dengan memberikan lebih banyak keistimewaan dan kuasa, pihak SPRM diharap dapat melakukan kerja dengan lebih baik untuk membenteras gejala rasuah dan salah guna kuasa di Malaysia. Malangnya, perasaan gembira itu semakin lama semakin pudar kerana SPRM nampaknya lebih memfokuskan penyiasatan kepada tokoh2 PR. Bermula dari isu 2 ADUN PKR di Perak, TPM 1 di Penang dan sekarang ini di Selangor, pihak SPRM dilihat ghairah mengepung personaliti2 Pakatan Rakyat dalm mencari sabitan kes salah laku. Sebagai org baru dalam memerintah, ketidak cekapan ADUN2 PR mengurus tadbir seolah2 menjadi 'lubang' ampuh utk SPRM dlm mengintai peluang mencari sabitan.

Harus diingat, terhakisnya pengaruh BN dalam pilihanraya yang lepas ialah disebabkan persepsi rasuah di kalangan ahli BN yang berleluasa. SPRM dilihat sebagai satu mekanisme utk menangani isu ini. Jika SPRM kelihatan lebih ghairah utk mengejar PR, isu asal (BN korup) masih tidak terjawab. Adakah dengan memerangi PR maka sekonyong-konyongnya BN menjadi bersih lagi suci?? Jika anda berbau busuk, menuduh org lain busuk tidak akan menjadikan badan anda berbau wangi. Oleh itu perkara ini perlu dilihat semula oleh pemikir2 BN. Rakyat Malaysia generasi baru berupaya membuat analisa dan melihat sesuatu perkara dngan lebih objektif. Jangan jadikan peristiwa ini dilihat sebagai satu lagi usaha pihak BN menekan PR seterusnya menebalkan lagi sentimen ketidakpercayaan rakyat kepada parti pemerintah yang sedang dilihat korup itu.

No comments:

Post a Comment