I don't have the luxury to write on this blog - However, these are the collections of my thoughts at one point or another.

Sunday, April 5, 2009

On Polls Proliferation in the media

Test poll akan menggambarkan keadaan sebenar jika disiplin pembuatan poll diikuti dengan ikhlas sepertimana yang telah digariskan oleh 'scientific method'. Ini bermakna polling bukan sekadar pemilihan sample atau pembuatan soalan... ianya mencakupi beberapa lagi aturan yang perlu diikuti seperti apa hipotesis kita, soklan yang didesign guna kaedah apa, apa assumption kita..pastu kesahan result perlu dibuat validity dan verification testing.. pastu research design jenis ape pretest-post test ke post test saja ke, ada control group ke, analisis plak camne, bell curve assumption (normal distribution) ckup ke..dan ada lagi beberapa benda which saya saya malas nak sebut...Itupun, kalau kita follow betul2 dan dapat beberapa kesimpulan, accuracy kesimpulan kita tu pun mungkin tidak tinggi...don't be surprise jika saya katakan di sesetengah bidang, accuracy rate dlm 60% pun sudah boleh diterima sebagai satu finding yang signifikan..Given all these background on research discipline, saya memang tidak mudah menerima bulat2 apa-apa poll yang dibuat.. kalau saya nak terima pun saya may want to read dia punya report dan tgok huraian on confidence interval ka, cronbach alpha ka?..Anda sudah pening dgn bebelan saya? :-) The moral of the story ialah jgn terima bulat2 polling2 yang dibuat krn membuat polling yang sebenar bukan sekadar klik sesetengah butang kat laman web atau membuat beberapa call ke rumah2.. Lagipun nowadays byk poll yang dibuat oleh media lebih kepada to 'shape the opinion of the masses' instead of the other way around..ini issue di lain topik.

No comments:

Post a Comment