I don't have the luxury to write on this blog - However, these are the collections of my thoughts at one point or another.

Saturday, April 11, 2009

On Demonstration and Society

KONSEP rakyat mempunyai hak utk menyuarakan pandangan melalui 'demonstrasi' seharusnya tidak dikelirukan dgn PELAKSANAAN 'demonstrasi' itu.
Di negara2 demokrasi di barat saban hari ada sahaja demonstrasi yang dilakukan (Public Rally deme panggil). To be fair kenapa tak highlightkan 'demo' mereka ini??.. protester yang kena tangkap pun ada tapi tak pernah dengar plak berita2 dari pemimpin utk haramkan 'demo'. Kita di Malaysia masih lagi dimomok-momokkan dengan ketakutan...hah tengok tu demo wat pecah pintu atau demo wat terbakar lori. Ironinya demo yang dilakukan oleh pihak pemerintah jarang kita dengar yang kena 'gempak ' oleh FRU (except for PPSMI-A Samad Said-yang skarang dah berjinak dengan PAS dah). Demo puak2 pemerintah siap boleh bersalam2 dengan polis lagi, yang angkut ramai2 naik bas pun ada.. kalau puak pembangkang, baru start jalan, pihak berkuasa dah tuduh 'akan' buat kekacauan, 'akan' kasi biz lingkup, 'akan' itu dan ini yang semuanya buruk, such a paranoia..
Apapun saya bukan nak kata 'demo' itu bagus tapi lebih saya nak tekankan ialah 'demo' tu sepatutnya tidak dipandang negatif secara keterlaluan.. Society will find its ways in manifesting their grievances, kalau dia tak leh wat 'demo' dia akan pergi 'underground' which will be far more difficult for us to gauge the sentiment of the people as apa yang kita saksikan sekarang, orang semua senyum tapi tau tau je pembangkang menang..So instead of bad-mouthing the 'demo' like we bad mouth mereka yang ingin kawin satu lagi (heheh), I think it is better for the authority to shape up on ways of HANDLING the 'demos'.. Firing up to 20 tear gas di Kelantan (negeri pembangkang??) di kaws. stadium (kecik je kaws. tu) sampai budak jual air boleh buta is totally unacceptable.

No comments:

Post a Comment